marți, 28 septembrie 2010

casa Sofian

Salvaţi Casa "Sofian"!


Casa "Sofian" este una dintre cele mai reprezentative clădiri ale Botoşaniului, peste care timpul a lăsat urme adînci. Monument istoric, încredinţat pe 9 ianuarie 2003, printr-o hotărîre a Consiliului Judeţean Botoşani, spre administrare de folosinţă Mitropoliei Moldovei şi a Bucovinei, clădirea se află într-o stare avansată de degradare. Asta în ciuda faptului că Mitropolia şi Protopopiatul Botoşani au făcut demersuri pentru a grăbi termenul de restaurare a clădirii. Chiar IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, a insistat mult pe lîngă guvernanţi pentru a da drumul la finanţarea lucrărilor în decursul acestui an.
Prin protocolul încheiat, Mitropolia s-a angajat să răspundă de integritatea clădirii şi să o întreţină pe perioada exercitării dreptului de folosire. Potrivit celor spuse de părintele protopop Lucian Leonte, pînă în prezent, Protopopiatul Botoşani a cheltuit peste 200 milioane lei, proveniţi din colecte de la parohii, pentru documentaţia necesară studiului geotehnic şi expertizei tehnice, avizată de Ministerul Culturii. În momentul de faţă, firma ieşeană care a cîştigat licitaţia se ocupă de proiectul de restaurare, fără de care nu pot fi demarate lucrările, urmînd ca după finalizare, acesta să fie trimis la Ministerul Culturii pentru obţinerea finanţării. "Proiectul de restaurare costă aproape un miliard şi va fi plătit de Mitropolie. Vrem şi noi să contribuim la restaurarea clădirii. Sperăm ca într-o lună şi ceva să se termine proiectul", a spus protopopul de Botoşani. Preotul Lucian Leonte a mai precizat că a făcut tot ce a putut ca monumentul să nu se degradeze, dar nu poate lupta cu vandalii. "Noi am făcut curăţenie acolo peste tot, dar iarna trecută au intrat boschetari. Am găsit pînă şi focul făcut în mijlocul holului. Anul trecut, am încercat să asigur paza imobilului prin Corpul Gardienilor Publici, dar după o singură lună mi-a cerut 18 milioane pentru un singur om, pe noapte. Şi pentru că nu aveam de unde sa luăm banii aceştia, am renunţat. Acum avem un vecin faţă în faţă cu Casa Sofian, domnul Nicolae Simionică, tatăl unui preot, care s-a oferit gratuit să meargă de două-trei ori pe zi să vadă de soarta clădirii, însă noaptea nu poate să stea de pază", a mai adăugat părintele protopop. "Am chemat o firmă de tinichigii şi i-am rugat să acopere toate găurile din acoperiş cu bucăţi de tablă şi carton asfaltat. Au lucrat gratis. Apoi am pus sticlă la geamuri, care acum sînt sparte iar, am tăiat viţa-de-vie, ca să nu mai facă igrasie peretele, am blocat uşile, iar restul de mobilier l-am inventariat şi l-am luat de acolo. În momentul cînd l-am demontat, m-am trezit că noaptea a fost luat din camera unde l-am pus noi şi dus la uşa din spate. Am fost informat că a fost un camion acolo gata să-l încarce. Vrem să reparăm gardul, ca să nu mai treacă nimeni pe acolo, şi să punem din nou sticlă. Am apelat la CJ şi la Primărie să ne ajute să asigurăm paza, dar au spus că nu au personal şi nici bani ca să-l plătească. Şi la licee am trimis adrese, să ia măsuri cu elevii. Ce ţine de noi, facem", a mai spus preotul Lucian Leonte. Vizavi de această situaţie, vicepreşedintele CJ, Dorin Ciuştea, a spus că paza clădirii ar trebui asigurată cu minimum 5 oameni în permanenţă, iar instituţia nu are fonduri.
De soarta clădirii le pasă şi botoşănenilor. "E păcat de ea, că e monument istoric. Clădirea trebuie folosită, nu să zacă în paragină. Asemenea case de genul acesta nu se mai fac în ziua de azi. Se fac numai blocuri care sînt asemenea unor închisori şi casele de valoare stau părăsite", a spus medicul pensionar Victor Drăgan. De aceeaşi părere a fost şi colonelul în rezervă Vasile Moraru, care a amintim că, din păcate, Casa "Sofian" nu este singurul monument istoric din Botoşani care are o asemenea soartă: "Este păcat. Sofian a fost o mare personalitate, autorităţile ar trebui să ia măsuri. Oare nu trebuie să existe o continuitate? Dăm cu piciorul în toate?". "Casa Sofian? Fireşte că o ştiu, este monument istoric şi arată foarte rău. Cred că este vina statului că nu se ocupă de monumentele istorice. Un alt exemplu este Centrul Vechi. Nimeni nu s-a ocupat de el, stau numai rromii acolo...", a completat şi Adrian M., elev în clasa a XIIBa la Liceul de Artă "Ştefan Luchian".
În Casa "Sofian", Mitropolia Moldovei şi Bucovinei ar vrea să amenajeze Centrul Social "Sf. Gheorghe", în cadrul căruia va funcţiona o bibliotecă electronică pentru copii şi tineret. Clădirea va deveni şi un spaţiu de comunicări privind pastoraţia copiilor şi a tinerilor, privind spiritualitatea românească şi dialogul intercultural. Dar pînă atunci, lipsa de bani lucrează în folosul timpului, care distruge pe zi ce trece una dintre bijuteriile arhitectonice ale Botoşaniului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu